fredag 10 oktober 2014

Journalister tros vara landsförrädare

Den legendariska tyska publicisten Udo Ulfkotte har hoppat av och är nu aktuell med en ny bok där har gör upp med en yrkeskår som han menar består av köpta landsförrädare.
– Jag har varit journalist i 25 år, och jag fick lära mig att ljuga och bedra och att inte berätta sanningen för allmänheten, konstaterar han i en intervju med RT.


Udo Ulfkotte är före detta redaktör för ansedda Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) och har bland annat varit rådgivare åt den tidigare tyska förbundskanslern Helmut Kohl. I sin nya bok, "Köpta journalister" beskriver han hur journalister i Europa fungerar som propagandaspridare för den amerikanska underrättelsetjänsten.

Anledningen till att han släpper boken nu är att han fruktar att västerländsk media håller på att hetsa fram ett nytt förödande krig.

– Tysk och amerikansk media försöker driva den europeiska befolkningen in i ett krig mot Ryssland. Det finns ingen återvändo – jag vill stå upp och säga ifrån. Det jag har ägnat mig åt i det förflutna, att manipulera människor och och skapa propaganda mot Ryssland, är fel, säger Udo Ulfkotte i intervjun med RT.

Ulfkotte beskriver Tyskland som en "bananrepublik" där journalisterna genom sina medlemskap i olika transatlantiska organisationer formas till propagandaspridare för USA. Och han påstår sig tala av egen erfarenhet.

– Jag stöddes själv av CIA på grund av att jag var USA-vänlig. Jag har tröttnat på detta och vill inte vara med om det här längre, säger han.

Själv skickades Ulfkotte i juli 1988 till Iran för att dokumentera hur den då USA-understödda irakiske diktatorn Saddam Hussein hade använt sig av tyskproducerad giftgas för att döda hundratals iranier. Trots de sensationella uppgifterna om den tyska giftgasen tonades storyn ned till en liten notis i FAZ.

– Många europeiska journalister, som jag i det förflutna, fungerar som "non-official cover", som amerikanerna kallar det. Det innebär att man arbetar för den amerikanska underrättelsetjänsten och hjälper dem men att de skulle aldrig medge det officiellt. Jag var en sådan och idag skäms jag.

Källahttp://www.friatider.se/journalister-tros-vara-landsf-rr-dare

- Åsikter om det  sjaskiga "yrket" journalister, måste hämtas hem från utländska media, I Absurdistan förhärskar den lydiga statspropagandan (ännu), Trots att  gammelmedia tvingas säga upp personal i parti och minut,,, utan att fatta varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar