söndag 2 november 2014

Sverigebesöket – så här var Sverige inte funtat förut!

- 1984 är en roman av den brittiske författaren och journalisten George Orwell (Eric Blair), som skrevs 1948 och publicerades den 8 juni 1949. Romanen handlar om ett samhälle styrt av en oligarkisk diktatur. Provinsen Airstrip One (före detta Storbritannien) i landet Oceanien är i ständigt krig, är under konstant övervakning av regeringen, och med hjärnkontroll av allmänheten. Oceanien styrs av ett politiskt parti som går under namnet ”Partiet”. Individen är alltid underordnad staten, och det är delvis den filosofin som gör att Partiet kan manipulera och kontrollera människorna.

 I Sanningsministeriet är protagonisten Winston Smith en tjänsteman som ansvarar för att bevara Partiets propaganda genom att ändra historien för att visa att Partiet alltid har rätt och är allvetande. Hans torftiga tillvaro desillusionerar honom till den grad att han vill göra uppror mot Storebror. Från 1984 har vi bland annat fått uttrycket ”Storebror ser dig” Många av romanens uttryck har blivit vardagsspråk idag som storebrorssamhälle, dubbeltänk, krimtänk och nyspråk samt minneslucka.

En som också var tidigt ute var Owe Thörnqvist som skrev låten nedan redan 1981. Redan då var det problem med invandringen men det var en stilla sommarbris jämfört med idag och idag skulle nog ingen kunna skriva en sådan låt utan att bli åtalad. Orwell fick rätt – storebror bestämmer…


ref Youtubehttp://www.youtube.com/watch?v=AwiIW1P9BSY

Text: Jag fick telefon från brorsan

 att det var illa ställt med morsan

 och han tyckte att jag skulle skynda mig hem.

 Jag tog planet i från Rio

 samma morgon klockan tio

 och var hemma kvällen efter kvart över fem.

 När jag såg min gamla mamma

 grät jag tårar och jag stamma’,

 hon försökte le och ville hålla min hand.

 Doktorn sa att det hänt vid buss-stationen,

 när hon hämtat folkpensionen

 slogs hon ned av tvenne modiga män.

 Att dom sen fick nå’ra dar i buren

 lär inte bota skallfrakturen

 och dom lär redan va’ i farten igen.



 Är det sant att knarktrafiken

 har förgiftat politiken

 och att statsråd och polis har tvätt i dess byk?

 Och att härvan bara växer,

 Mr Y och Mr X är

 ej dom enda bovarna som borde ha stryk?

 Att vår invandringsminister

 har fått tips av antikrist här

 och släpper in dom gangsters andra länder kör ut?

 Att fascismen gror i våra parker

 i takt med terror, våld och knark här

 att säkerhet och trygghet börjar ta slut

 Att ingen vill ta ansvar mer för knogen

 man lägger ner, nu rostar plogen.

 Så här var Sverige inte funtat förut!



 Kära svenskar, vad blev av er?

 Det finns justa jugoslaver

 liksom greker och turkar här i vår handelsbod.

 Men mitt i bidragskarusellen

 står nu jättedamen Ellen,

 Moder Svea och bligar dumt som en plundrad kommod.

 Det som ligger dig i fatet

 är allt världsförbättrar-pratet

 mens dina egna ungar sprattlar i maffians nät.

 Och dom knarkar, svinar ner och stjäl,

 våra gamla sparkar dom ihjäl.

 Vad i helvete, Moder Svea, har du ställt till?

 De politiker som dig förådde,

 och media-cyniker som sådde

 kaos får dig att verka helt imbecill.

 Rum-dumme-dum-dill, rum-dumme-dum-sill,

 dom lurar dig så mycket dom vill.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar