söndag 23 augusti 2015

Den äckliga pappmuggen














- Med viss förväntan gnuggade jag sömnen ur mina lätt ginmarinerade ögon efter gårdagens uppesittarkväll med grannen, slog upp en rykande kopp av den colombianska bönjuicen och rattade in TV4 för att se min partiledare Kinberg Batra leverera något klokt men tvingas ännu en gång konstatera att förnekelsen är påtagligt närvarande. Jag gillar Jesper Börjesson på fyran, eller ”mysiga killen” som jag kallar honom. Han ställer en del befogade frågor men han har inte pondusen att trycka till AKB med följdfrågor när hon slingrar sig och i vanlig ordning kom hon undan alldeles för enkelt.

För det första måste vi ha klart för oss att inget av det AKB säger har någon som helst betydelse eftersom hon inte vill regera, hade hon velat det så hade hon och övriga Alliansen fällt Löfven med SD:s stöd för längesen. Hon talar ofta om ansvar men vilket ansvar har hon visat själv? Hon har ju själv stått för det största väljarsveket i historien genom DÖ, glöm inte att hon dessutom sagt att hon har stort stöd för DÖ inom den egna organisationen. Av alla de aktiva moderater jag frågat så finns det ingen, absolut ingen som stöder varken DÖ eller AKB. De erkänner också att de inte vågar säga ifrån för då är karriären förstörd, jag tolkar det som att Reinfeldts stenhårda partipiska lever vidare.

AKB pratar om att bryta utanförskapet, nyanlända i förstajobb samt sin företrädares favoritlögn att alla andra länder gör för lite. Men hur ska hon bryta utanförskapet när Shariapåvarna, de som tolkar koranen utan kompetent vägledning, får härja fritt i förorten? Människor som vill bryta utanförskapet trakasseras till tystnad. Hur ska hon sätta folk i jobb som inte ens har avslutat 6 år i grundskolan? Absolut ingenting av det hon säger har någon som helst påverkan med dagens invandringsvolymer, landet håller på att gå sönder på alla håll och då pratar AKB om sovmorgon för skolbarn… jag finner knappt ord. Hur svårt kan det vara att förstå? Om handfatet rinner över för att det är stopp i avloppet så måste man stänga kranen, enkel logik som tyvärr inte fått fäste i Alliansen.

Journalister har en kärlek till att fråga partiledare hur de ska förhålla sig till SD, personligen är jag mer intresserad av att de förhåller sig till sina väljare på ett klokt sätt. Självklart påverkar SD:s väljarstöd de övriga partierna vilket Paula Bieler, integrationspolitisk talespeson hos SD är inne på i en krönika i DS. Problemet är att övriga partier inte har något kontrakt med SD, men de har ett kontrakt med sina väljare vilket de ständigt bryter mot. När 63 % av den totala väljarkåren(SCB maj-13) vill se en striktare invandringspolitik framstår det som extremt dåligt omdöme att motarbeta det enda parti som lyssnar på väljarna i just den frågan, det normalbegåvade hade istället varit att tillmötesgå väljarna. Lyssnar man på väljarna så ökar man, försöker man uppfostra väljarna så backar man, enkel matematik.

Hur stora kan SD bli? En fråga som varit aktuell ett tag, inte minst denna vecka med några färska mätningar från olika institut i minnet, själv håller jag Sentio högst eftersom de visat extremt god träffsäkerhet. Om vi fortsätter exakt som vi gör idag så vill jag påstå att SD kommer ha över 40 % vid valet 2018, men jag tror inte att S/MP får sitta kvar till 2018. Många har haft fel om SD:s tak, även jag men så länge vi inte ser någon avmattning i ökningen så borde signalerna rörande invandringen vara svåra att missa för övriga partier. Jag frågade Bieler vad hon själv tror. ”En vild chansning är att taket just nu skulle vara omkring 30 % kanske, men det flyttas uppåt” svarar hon. Jag är böjd att hålla med och ja, det flyttas uppåt varje dag just nu.

”Jag har redan betalat till dig på skatten, du kan ta din äckliga j-a pappmugg och dra åt h-e!”

En liten vattenkammad nasse som gapar på en tiggare? Glöm det gott folk, vi pratar om en helt vanlig svenne banan i min ålder som bara fått nog en tisdagkväll utanför ICA här hemma. Det hände när jag själv kompletteringshandlat mat. Men utan verkan. Och felriktat, kvinnan fick bara vara kräkhink för något annat.
  • För det första så kunde inte tiggardamen svenska så verkan i målet, som vi säger på militärspråk, var inte så stor.
  • För det andra så är det politikerna som gjort detta möjligt. Kvinnan med pappmuggen fick bara vara symbol och budbärare för en ilska som egentligen är riktad mot skara politiker som inte tar sina väljare på allvar.
Jag vill inte komma till den punkten att jag skriker åt fattiga människor, något jag tror jag delar med flertalet. Men, motståndskraften blir mindre och mindre. Kapten Westerholm har varit extremt tydlig med att funktionerna i välfärdssamhället håller på att brytas ned. Vi måste nu också vara mycket medvetna om att helt vanliga väluppfostrade människor känner sådan extrem frustration så att detta uttalande vid ICA bara är en ljum vårvind av det vi kommer att få se inom en mycket snar framtid. Det kokar i folk nu men ingen vaktar spisen. När människan är frustrerad så skriker hon. Först mot de ansvariga, sedan mot symbolerna. När ingen lyssnar tar hon till våld. Vi har redan en mycket komplicerad våldsproblematik kopplad till okontrollerad invandring, det vore relativt obegåvat att med full medvetenhet addera ytterligare våld till samhället.

Jens Kittel (Kapten Blåskägg)

Källa: http://ledarsidorna.se/2015/08/kapten-blaskagg-den-ackliga-pappmuggen/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar