söndag 17 januari 2016

Alexa

Ådärkomdenja-bloggen ligger lågt i internetflödet, av naturliga skäl. Jag strävar inte efter höga tal, det blir som det blir. Jag använder bloggen för mitt eget behov, en effektiv plats att skriva av mig, s a s. Om någon läser mina referenser och kommentarer så är det ok. Som referensbibliotek i blygsam skala kanske jag kan väcka någras intresse, som passar i samhällsflödet, vem vet?

Jag drev webbsajter tidigare, som jag intensivt pushade för och nådde riktigt goda resultat med, från början av nittiotalet. Men, intressen skiftar över tid, och numera är den delen, som startade som ett hobbyprojekt, nedlagd. Jag lärde mig webbproduktion, hemsidessnickrande, den hårda vägen. Hårdkodade via notepad, med ett antal referentsajter - bl a  Joe Burns och Annika Tiger - som enda stöd, plus egen järnvilja och nyfikenhet. Det var en pionjärtid som jag minns med förtjusning, och sedermera gav utdelning i form av diverse uppdrag. Samt blev man sina vänners gratisrådgivare, det funkad så på den tiden, när problem med virus, uppkopplingar via 'knatter'-modem, mm mm stod på vardagsmenyn, på ett mycket handripligare sätt än dagens. Där program installerar sig själva, drivrutiner hämtas hem automatiskt, så var det inte anno dazumal. USB fanns inte, disketter var en del av vardagen, det var sannerligen primitivt med dagens mått mätt. Min första Windows-version var Win95, jag har i mina gömmor fortfarande en gammal laptop, som jag behållit detta OS på. Annars blev jag väldigt förtjust i WinXP, den trivdes jag med, och använder parallellt med fortfarande ibland. En klassvariant imho, uppdateras inte längre, vilket är bra, eftersom virus och trojaner ofta anpassas efter de senaste operativprogrammen.

En period som sträckte sig över ett antal år följde, där jag blev forumintresserad. Främst inom hacker-genren, där jag bl a förkovrade mig till ett internationellt erkännande, på en - här icke nämnd - sajt, där jag belönades med ett hedersmedlemsskap, och ingick i den högsta hierarkin. Där bl a några internationellt verksamma nätverks- och programmeringschefer i Microsoft (!) var tongivande, som hade ett "hemligt alias-liv" vid sidan av sina offentliga positioner. Det var en fascinerande del av min internethistoria, numera också placerat i det rymliga tidsarkivet.

Har ni tänkt på, att sajter, bloggar m fl internetplatser - inte minst via historiesamlaren Archive.org - blir 'eviga'? Det blir var mans efterbörd, en fortfarande levande, eller arkiverad del av ett internetliv, som finns kvar efter att den fysiska jordavandringen kommit till ändstationen. Jag hade en god vän, sedan ett antal år avliden, vars Facebook-sajt fortfarande är still going strong. Ej avaktiverad, så lever den vidare i etern, om ej uppdaterad ändå tillgänglig för kommentarer. Om man inte får Nobelpriset, eller någon staty rest till sin ära, efter alla gärningars fullbordande, så finns man iaf hågkommen via internet. Inte dåligt, eller hur? Man lämnar spår efter sig, huruvida någon bryr sig får man aldrig veta, när evigheten tagit över.

Dagsfärsk status via mätsajten Alexa.com:


PS. Att befinna sig på en drygt tolv miljonte plats är inte fy skam. Satt i relation till jordens befolkningsantal, ca 7,5 miljarder...  ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar