söndag 10 januari 2016

En tänkt konversation

- Att delta i den svenska debatten är stundtals en mycket frustrerande upplevelse. Tungt vägande argument möts oftast av tystnad, ibland av demoniserande etiketter (”högerextremist”), mer sällan av floskler och nyspråk. Dagens inlägg blir därför en liten katarsisk dialog, där herr A och herr B diskuterar invandringspolitiken. Men nog om detta, vi förflyttar oss till ett café där de båda herrarna just börjat insörpla sina respektive kaffekoppar. Herr B är upprörd, och viftar med dagens Metro i luften.
Herr B: Nu har dom där nazisterna varit i farten igen! Tur att Arnstad sätter dom på plats.
Herr A: Jag vet inte om SD är nazister egentligen. Men har inte du också börjat bli lite orolig för den här invandringen? Jag läste en intervju med en amerikansk feminist som forskat om samhällen med obalans mellan könen, och tydligen är den obalansen redan 125 killar på 100 tjejer i åldersgruppen 16-17 år här i Sverige. Det är värre än i Kina, och såna mansöverskott verkar vara väldigt svåra att förena med jämställdhet och kvinnors trygghet på…
Herr B: Har du blivit rasist eller?
Herr A: Nej, det har jag inte, och det skulle inte påverka professor Hudsons slutsatser om så varit fallet. Jag är ärligt orolig för framtiden, och det gäller inte bara könsobalansen. Även lönerna för de fattigaste verkar pressas ner av invandring, jag läste en nationalekonom som forskat om det och han har kommit fram till att ojämlikheten ökar och…
Herr B: Haha. Kränkta vita män. Du är nog rasist.
Herr A: I så fall är du en papegoja. Jag är inte rasist, och det har inte ens med saken att göra. Jag säger bara att den här invandringen gör samhället mindre jämlikt och drabbar dom fattigaste. Tino Sanandaji skrev på facebook att…
Herr B: Man läser inte Tino Sanandaji. Aldrig. Ser jag nån som läser sån rasistpropaganda på spårvagnen brukar jag ”råka” köra armbågen i axeln på dom när jag går av.
Herr A: Men det är väl inget övertygande argument. Kan vi inte bara prata som vuxna? Har du inga argument för invandringen?
Herr B: Mångfald berikar Sverige.
Herr A: Genom billigare pizza? All forskning tyder ju på motsatsen. Vi tar pengar från biståndet för att ge till ensamkommande unga män, vi…
Herr B: Man ska inte ställa svaga grupper mot varandra.
Herr A: Är det inte just det man gör när man nallar en fjärdedel av biståndet? Men som sagt, all forskning tyder på att mångfalden gör Sverige sämre. Professor Putnam kom fram till att tilliten i samhället minskar, och…
Herr B: Det är inget argument mot en solidarisk flyktingpolitik.
Herr A: Men nu pratade vi ju om huruvida mångfalden berikar Sverige, vilket den inte gör. Det finns till och med studier som visar att lyckan minskar. Dessutom kommer den här könsobalansen göra det svårt för svenska killar att…
Herr B: Har du svårt att få tjejer eller?
Herr A: Du vet mycket väl att jag och Boonsri ska gifta oss i sommar.
Herr B: Svårt att hitta en tjej här eller? Tvungen att importera?
Herr A: Men herregud, det är ju tydligen du och dina gelikar som är rasister. När en svensk hittar en partner utomlands är det skäl till hån så snart man har en annan åsikt än er, men alla invandrarmän som gör samma sak har ni inga som helst…
Herr B: Kärlek har inga gränser.
Herr A: Att prata med dig idag är som att konversera med en trasig grammofonspelare, jag trodde att vi var vänner, men…
Herr B: Om du röstar på SD kan du plocka bort mig som vän på facebook. Alla jag känner tycker…
Herr A: Men det finns ju studier på att folket aldrig stött den förda invandringspolitiken, i synnerhet skåningarna har…
Herr B: Skåningar är inavlat white trash.
Herr A: Jaha det tycker du, men grupper där kusinäktenskap är vanligt i verkligheten pratar ni aldrig…
Herr B: Jävla nazist. AFA ser dig.
Det är vi den här punkten i vårt tänkta samtal som herr A till sist ger upp, och inser att det aldrig handlat om en rationell debatt. Vad det handlar om i verkligheten kommer vi återkomma till framöver, när vi skärskådar det hittills framgångsrika dresserandet av det svenska folket.

Källahttp://www.motpol.nu/oskorei/2016/01/09/en-tankt-konversation/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar